Club Chevrolet

Pasiune pentru performanta. Forum Club Chevrolet



  • Advertisement

Instalatia de ungere a motorului

Instalatia de ungere a motorului

Definitii si explicatii pentru diferiti termeni tehnici din domeniul auto

Instalatia de ungere a motorului

Postby Eugen » 22 Oct 2012, 08:04

Instalatia de ungere a motorului asigura indeplinirea cerintelor cu privire la circulatia, filtrarea si racirea uleiului. Respectarea intervalelor de revizie indicate de catre producator si utilizarea unor lubrifianti de calitate si cu specificatii conforme reprezinta cea mai importanta modalitate de prelungire a duratei de serviciu pentru motorul masinii.
Este necesar ca uleiul de motor sa fie inlocuit cu regularitate, intrucat isi pierde calitatile in timp. In ulei se acumuleaza praf din aerul atmosferic, combustibil nears si particule de metal. De asemenea, in timp, aditivii se depun, reducand capacitatea uleiului de a proteja componentele in miscare, la temperaturi extreme. In plus, ca urmare a combustiei, rezulta vapori de apa si gaze acide care vor condensa atunci cand temperatura motorului scade, contaminand uleiul si reducand proprietatile de lubrifiere ale acestuia, fiind favorizata aparitia coroziunii.
Este indicat ca schimbul de ulei sa fie efectuat cu motorul inca cald. In acest mod se va evacua o cantitate cat mai mare din lubrifiantul uzat, impreuna cu impuritatile rezultate din exploatare.
Schimbul de ulei este bine sa fie insotit si de inlocuirea filtrului de ulei. Uleiul de motor curata si antreneaza impuritatile din motor pana cand sunt retinute in filtrul de ulei. Ca atare, este necesar ca acesta sa poata acumula contaminantii fara a obstructiona fluxul de ulei in motor, sa reziste la presiuni mari si sa asigure eficienta de filtrare constanta in diferite conditii de exploatare.
Motoarele cu ardere interna care echipau primele autovehicule nu dispuneau de filtru de ulei, fiind necesare schimburi dese de ulei. Initial, au fost utilizate filtre de tip sita, insa in a doua decada a secolului trecut a fost prezentat un filtru asemanator cu solutiile actuale, atat din punct de vedere constructiv cat si functional.



La inceput, elementul filtrant, respectiv piesa din material textil sau hartie, se inlocuia separat, recipientul in care era montata fiind fix in compartimentul motor. Apoi au fost introduse filtrele capsulate la care recipientul de suport si elementul filtrant formeaza corp comun si care se inlocuiesc mai usor. Prima solutie se utilizeaza in continuare la anumite categorii de vehicule, inlocuirea filtrelor producand o cantitate mai mica de deseuri in acest caz.
Aditional, in sistemul de ungere poate fi montata o piesa cu magnet sau electromagnet care sa atraga si sa capteze particulele metalice rezultate din functionarea motorului.

In cazul utilizarii in conditii severe, motorul nu reuseste sa functioneze la parametri optimi, acestia fiind atinsi doar in cazul deplasarilor lungi, cu viteza constanta. Conditiile severe includ traficul aglomerat, cu multe opriri, calatoriile scurte frecvente (distante mai mici de 10 kilometri), deplasarile in conditii de temperaturi extreme (peste 30° C sau sub 0° C) sau tractarea unui alt autovehicul sau a unei remorci/rulote. In perioada imediat urmatoare pornirii motorului, o parte din combustibilul nears va contamina uleiul, acumularea acestor reziduuri afectand buna functionare a propulsorului pe termen lung. In cazul motoarele cu aprindere prin compresie (Diesel), uleiul isi mareste vascozitatea ca urmare a acumularii de funingine.
Gradul de contaminare al uleiului de motor este greu de apreciat cu ochiul liber, insa am putea constata unele dintre aspectele urmatoare:
- in cazul in care observam o spuma alba pe suprafata interioara a busonului de ulei inseamna ca in circuitul de ungere s-au acumulat vapori de apa, care pot neutraliza aditivii din lubrifiant. In plus, in cazul unor temperaturi extrem de scazute, particulele de apa pot ingheta, ducand la deteriorarea motorului.
- reziduurile de carburant care au ajuns in ulei pot fi detectate prin mirosul specific de combustibil prezent la lubrifiantul de pe joja.
In mod uzual, cantitatile de contaminanti din ulei sunt reduse si acumularea lor este normala, fiind determinata de pornirile repetate la rece si de formarea condensului. Totusi, daca se constata o contaminare puternica, este recomandata inlocuirea cat mai rapida a uleiului.

Este bine sa verificam nivelul de ulei la intervale regulate si sa completam, daca este cazul, intrucat, in mod normal, motorul poate sa inregistreze un consum de ulei. Verificarea este necesara in special in cazul autovehiculelor cu rulaje mari, motoarele acestora avand un grad de uzura avansat.
Pentru a realiza o citire corecta, parcati autovehiculul pe teren drept si asteptati 15-20 minute dupa ce ati oprit motorul. Daca este necesara completare si aceasta nu se poate realiza cu acelasi tip de ulei existent in motor, adaugati numai ulei cu specificatii superioare. Aveti grija sa nu depasiti nivelul maxim deoarece pompa de ulei va fi suprasolicitata, iar catalizatorul se poate deteriora. Chiar si in cazul in care se realizeaza mai multe completari succesive, acestea nu suplinesc schimbul de ulei care trebuie efectuat la intervalele solicitate de constructor.

In cazul in care martorul pentru presiunea uleiului se ilumineaza in timpul functionarii motorului inseamna ca nivelul din baia de ulei este prea scazut sau a aparut o disfunctionalitate in instalatia de ungere. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Ulterior, verificati inca o data nivelul cu motorul rece.
Diminuarea rapida a nivelului in baia de ulei poate fi cauzata de spargerea baii de ulei, de montarea gresita a filtrului de ulei, deteriorarea garniturilor sau un grad foarte avansat de uzura a motorului.
Daca la momentul verificarii, nivelul de ulei este cel solicitat de producator, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat. In cazul in care ungerea nu se realizeaza corect, motorul se poate gripa (bloca).

Circulatia corecta a uleiului este vitala pentru motor. In cazul aparitiei unor disfunctionalitati in instalatia de ungere, propulsorul poate inregistra uzura accentuata si chiar poate iesi din serviciu. Pentru a preveni astfel de situatii este recomandat sa verificam periodic starea uleiului si sa completam nivelul acestuia in functie de necesitati, sa respectam intervalele de revizie comunicate de catre producator si sa limitam, pe cat posibil, deplasarile rapide, pe distante scurte.
User avatar
Eugen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Member No: 686
 
Posts: 399
Joined: 05 Sep 2009
Location: Bucuresti
Car: CHEVROLET AVEO
Click aici daca apreciati acest post:

Uite care este parerea mea:

Postby gigel » less than a minute ago

Uite niste linkuri sponsorizate pentru tine:

User avatar
gigel
Moderator
Moderator
Member No: 23
 
Posts: 3841
Joined: 04 Aug 2010
Car: Chevrolet

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby adrian88000 » 03 Nov 2012, 21:34

Salut Eugen ! Am un Chevrolet cruze 1,8 LT ( pe benzina). Cam consuma ulei.Are 23.000 km. , cumparata in oct. 2010, Dupa 10.000 km. a trebuit sa completez cu 300 ml . Apoi am cam completat de 4 ori cu 100 - 200 ml in total cu 500 ml. la 13.000 km. Ce crezi ? E normal sau are masina vre-o problema ?
adrian88000
Gold Boarder
Gold Boarder
Member No: 2286
 
Posts: 169
Joined: 04 Dec 2010
Car: Chevrolet Cruze
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby alecspc » 03 Nov 2012, 23:37

poi nu prea e normal. fuga la garantie..nu se zbat ei prea mult dar macar stii ca ai incercat
User avatar
alecspc
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Member No: 2176
 
Posts: 1818
Joined: 04 Sep 2010
Car: aveo sedan 2010 1.2 16 V 84 cp
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby Eugen » 04 Nov 2012, 11:59

Salut, eu zic sa mergi cu masina la service, eu am un Aveo din 2008 si nu am completat nici macar cu o picatura de ulei.
User avatar
Eugen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Member No: 686
 
Posts: 399
Joined: 05 Sep 2009
Location: Bucuresti
Car: CHEVROLET AVEO
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby adrian88000 » 05 Nov 2012, 10:59

Da, si eu am avut un Opel Vectra fabricat in 1991. L-am avut pana in 2010. Nu consuma deloc ulei. E adevarat ca faceam schimbul de ulei +filtru la 5.000 km.
Am fost cu Chevy la reprezentanta. I-au facut testele adecvate si nu au gasit nimic defect. Si mi-au aratat cartea tehnica a masinii. Producatorul scrie ca se accepta un consum de pana la 0,6 litri la 1.000 km.Cred ca ma voi linisti si voi lua situatia ca atare. Ma gandesc ca toate masinile au , din fabricatie , joja pentru a se verifica nivelul de ulei. Asta inseamna ca e foarte probabil ca nivelul sa scada, Deci e un lucru firesc sa se consume ulei.Pe de alta parte o mica improspatare a uleiului din cand in cand ( pana la schimbarea totala ) , nu are ca sa strice. Dimpotriva. Asa ca ma voi linisti si voi avea mereu in port-bagaj o sticla de ulei original. Nu e o solutie buna ?
adrian88000
Gold Boarder
Gold Boarder
Member No: 2286
 
Posts: 169
Joined: 04 Dec 2010
Car: Chevrolet Cruze
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby alecspc » 05 Nov 2012, 18:53

adrian88000 wrote: Producatorul scrie ca se accepta un consum de pana la 0,6 litri la 1.000 km.


nu mi se pare normal. dupa teoria asta inseamna ca la 7000 de km motorul e normal sa pape 4.2 litri? adica un schimb de ulei? nu mi se pare normal deloc ce zice producatorul.. esti sigur?
User avatar
alecspc
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Member No: 2176
 
Posts: 1818
Joined: 04 Sep 2010
Car: aveo sedan 2010 1.2 16 V 84 cp
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby sorinlzr » 05 Nov 2012, 20:01

e foarte NORMAL alecspc, daca cititesti in cartea de intretinere si service de la cruze scrie clar consumul de ulei normat, asa ca nu e nici o problema. problema apare atunci cand se depaseste acest consum normat.
in schimb la aveo nu e scris si poate din aceasta cauza esti indus in eroare.
daca vrei sa stii de exemplu ca la d 1300 in carte era scris clar 1 l la 1000 Km.
la opel diesel 1,5 l la 1000 Km,
la cele cu turbo consumul normat e mai mare.
sorinlzr
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Member No: 5629
 
Posts: 342
Joined: 29 May 2012
Location: bucuresti
Car: AVEO ALB 1,4i 16V 94 cp 2008
Click aici daca apreciati acest post:

Re: Instalatia de ungere a motorului

Postby adrian88000 » 06 Nov 2012, 01:22

alecspc wrote:
adrian88000 wrote: Producatorul scrie ca se accepta un consum de pana la 0,6 litri la 1.000 km.


nu mi se pare normal. dupa teoria asta inseamna ca la 7000 de km motorul e normal sa pape 4.2 litri? adica un schimb de ulei? nu mi se pare normal deloc ce zice producatorul.. esti sigur?

Da , asa scrie in cartea tehnica. Sunt sigur.
adrian88000
Gold Boarder
Gold Boarder
Member No: 2286
 
Posts: 169
Joined: 04 Dec 2010
Car: Chevrolet Cruze
Click aici daca apreciati acest post:



  • Advertisement

Return to 3.1 Mic Dictionar explicativ

 


  • Related topics
    Replies
    Views
    Last post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

  • Advertisement